42% נוסעים בתחבורה ציבורית לפחות פעם בשבוע

רפורמת התעריפים שהוזילה את מחירי הנסיעה בתחבורה ציבורית ועומסי התנועה באזור גוש דן גרמו ל-42% מהציבור להשתמש בשירותי תחבורה ציבורית לפחות פעם בשבוע. כך עולה ממחקר שנערך במכון גיאוקרטוגרפיה בראשות פרופ' אבי דגני. המחקר נערך

 לקראת הכנס החמישי לתחבורה ותשתיות של איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות שיערך ביום שני במלון רימונים בעכו.

מהמחקר עולה כי 38% מהמשתמשים בתחבורה ציבורית נוסעים ברכבת לבדה או בשילוב עם רכב פרטי או אוטובוס. השימוש ברכבת גבוה יותר בקרב בעלי השכלה אקדמית ובעלי הכנסה ממוצעת ומעלה.

כמחצית מציבור המשתמשים בתחבורה ציבוריתמשתמשים בהם בלבד (אוטובוס אחד או יותר), ו- 38% מהמשתמשים בתחבורה ציבורית, נוסעים ברכבת, לבדה, או בשילוב עם רכב פרטי (הגעה עד לתחנה) או אוטובוס. באזור ירושלים 10% מהנוסעים בתחבורה ציבורית ציינו כי הם משתמשים ברכבת הקלה.

לדברי דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות "הממצאים במחקר בשילוב הנתונים שפורסמו בשבוע האחרון על זינוק במספר הנוסעים ברכבת, מוכיחים כי כאשר יש נגישות גבוהה של הרכבת למוקדי התעסוקה במחירים אטרקטיביים, הציבור מוותר על נסיעה ברכב הפרטי לטובת תחבורה ציבורית. ניתן לראות זאת בעיקר בתל אביב ובאזור השרון".

אמצעי התחבורה הפופולאריים ביותר

80% מהנשאלים מעריכים כי זמן הגעה סביר מהבית למקום העבודה בתחבורה ציבורית הינו עד 45 דקות. עם זאת, גברים גם פחות רגישים למשך הנסיעה ו-20% מהם מוכנים לנסיעה של למעלה מ-45 דקות למקום העבודה לעומת 16% מהנשים.

 

באזורי הפריפריה, בהם טווחי הנסיעה יותר ארוכים וגם חלק מהמועסקים עובדים באזור המרכז, הרגישות לזמני הנסיעה פחותה. כך למשל, בצפון, בדרום ובירושלים 19%-21% מוכנים לנסיעה של למעלה מ-45 דקות, לעומת פחות מ-16% באזור המרכז והשרון.

למרות התוצאות המעודדות של המחקר המראות את הנכונות של הציבור להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית בישראל, ישנם חסמים רבים המונעים ממאות אלפי ישראלים לעזוב את הרכב הפרטי לטובת התחבורה הציבורית.

על פי המחקר, חוסר סינכרון בין אמצעי התחבורה ותדירות נמוכה של תחבורה ציבורית בין עירונית הם החסמים העיקריים המונעים מהציבור לנסוע בתחבורה ציבורית. 43% מהמשתתפים במחקר אמרו כי חווית נסיעה לא נעימה הכוללת צפיפות או התנהגות וולגארית של חלק מהנוסעים אינה מעודדת אותם לנסוע בתחבורה ציבורית. עם זאת, נראה כי הוזלת התעריפים חלחלה לתודעת הציבור ורק 27% ציינו את מחירי הנסיעה בתחבורה ציבורית כחסם. 60% מהציבור ישתמשו בתחבורה ציבורית אם משרד התחבורה יסיר את החסמים ויאפשר להם להגיע למקום העבודה או הלימודים במהירות בה הם מגיעים היום ברכבם הפרטי.

לדברי דני מריאן "בשנה האחרונה משרד התחבורה החל בשורה של רפורמות על מנת לבטל את החסמים בתחבורה הציבורית. החל מהוזלת התעריפים, דרך פישוט הקווים ועד תכנון מאות נתיבי תחבורה ציבוריים. זה כמובן עוד לא מספיק. המדינה חייבת להמשיך ולהשקיע בשיפור התשתיות כדי לגרום לחלקים גדולים יותר מהציבור להשאיר את הרכב הפרטי לטיולים של שבת. אני קורא לממשלה להתחיל מיד לטפל באופן אגרסיבי בקווים הנוספים של הרכבת הקלה במטרופולין דן".

"נושא התחבורה הציבורית, שדרוג התשתיות שיאפשרו חיבור בין אמצעי תחבורה שונים, הקמת פורום תשתיות לאומי, קווי הרכבת, עבודות המנהור ועוד הם רק חלק מהנושאים שיידונו בכנס התחבורה ותשתיות שעורך איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות ביום שני הקרוב" מציינת מיכל קרסני, מנכ"לית איגוד המהנדסים .

"בכנס יתארחו מומחים מהארץ ומהעולם כמו ELODIE HANEN  המהנדסת שאחראית על תכנון המטרו בפאריס יו"ר הכנס המהנדס שמואל קרני, מנכ"ל חוצה ישראל ראובן לבאון, מנהל תחום כבישים במשרד הבינוי חיים ליברמן

 אדריכלים, יועצי תחבורה, אנשי מפתח בתחום תשתית התנועה והכבישים ועוד. בין הנושאים שיידונו, קידום כביש 6 צפונה, תכנון שכונות ענק ללא פתרונות של תחבורה ציבורית

הוסף תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.