מדריך לבניית מודל בתוכנת STRAP - הקדמה

תכנת STRAP היא אחת מהתוכנות הנפוצות המשמשות את מהנדסי המבנים  ומשרדי התכנון לניתוח ואנליזת מבנים. התכנה ידידותית למשתמש, בכך שהיא מספקת ממשק גרפי תלת מימדי ולכן מאפשרת למתכנן להיחשף למגוון רחב של אפשרויות תכנון לרבות תכנון ואנליזת מבנים, גשרים, קליפות, מגדלים ועוד ...

מתוך מאמרו של אינג` אלישי פורן "מבט חטוף לתוך תוכנת STRAP "
 
שמי מוטי. סיימתי את לימודיי בפקולטה להנדסה אזרחית במרכז האוניברסיטאי אריאל בשנת 2008 במגמת תכנון קונסטרוקציות. לקראת סיום התואר התחלתי לעבוד במשרד לתכנון קונסטרוקציות והנדסה אזרחית, בעיקר בתחום התעשייה.

המאמר הבא מופנה לאלה מכם שקיבלו תיאבון לאחר קריאת המאמר של אינג` אלישי פורן, או לאלה שפשוט רוצים ללמוד איך עובדים עם תוכנת STRAP. במאמר זה תקבלו הדרכה יסודית לבניית מודל ממוחשב בעזרת התוכנה הנ"ל.
 
ההדרכה תתבצע על רקע בניית מודל ממוחשב של מבנה פשוט מבטון, המורכב מתקרה מקשית על קורות ועמודים.
  1. המבנה במידות כלליות של 6X10 מ` ו-3.5 מ` גובה.
  2. עמודים: 30/30 ס"מ.
  3. קורות: 20/50 ס"מ.
  4. תקרה: 20 ס"מ.
  5. עומס קבוע: משקל עצמי.
  6. עומס שימושי: 0.5 טון\מ"ר.
 
אמנם המודל אותו נבנה במהלך ההדרכה נראה פשוט ביותר, אבל עקרונות בניית המודל זהים לבנייתם של מודלים גדולים ומורכבים יותר:
בתמונה:
תצוגה גראפית תלת ממדית של מבנה בעל שלוש קומות ושטח כולל של כ-3,000 מ"ר. ניתן להבחין בכל האלמנטים המרכיבים את שלד המבנה - כלונסאות, עמודים, קורות, תקרות וקירות.
  
בניית המודל אינה מתבצעת תחת התצוגה הגראפית אלא בתצוגה סטטית, בה האלמנטים מיוצגים ע"י נקודות וקווים:
 
 
בתמונה: תצוגה סטטית המודל. 
 
כך יראה המודל שלנו בסוף תהליך הגדרתו בתוכנה:
 

וכך נראה המודל בתצוגה גראפית:

 
 
 

המאמר מחולק למספר פרקים, כאשר כל פרק מהווה שלב בסדר הפעולות לבניית המודל בתוכנה.
 
להלן רשימה חלקית של הנושאים אותם נלמד במדריך:
  • הגדרת נקודות/צמתים וסמכים.
  • הגדרת קורות ועמודים.
  • הגדרת תקרה ע"י אלמנטים סופיים.
  • הגדרת קירות.
  • הגדרת עומסים וקומבינציות העמסה.
  • אנליזה סטטית – תצוגה וניתוח של תוצאות.
  • אנליזה דינאמית (עבור רעידות אדמה).
  • Steel post processor
  • Concrete post processor
 הערות חשובות:
  • קיימות מספר דרכים/צורות להגדרת מודלים בתוכנה. אני לא מתכוון להשתמש בכל האפשרויות/האופציות הקיימות בתוכנה.
  • המאמר הנ"ל אינו מתיימר להיות היעיל/המהיר/הנכון ביותר. כל מהנדס וההרגלים שלו, השיטות שלו, דרך המחשבה שלו, ורמת היכרותו עם התוכנה.