מידול מידע בנין - הנדסה אזרחית בשנות האלפיים

במסגרת הקורס מידע גרפי הנדסי, הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית. הטכניון.
מאת: סטודנט בפקולטה להנדסה אזרחית, הטכניון. מסלול הנדסת מבנים.


את תוכנת רוויט (REVIT) הכרתי בסמסטר הראשון שלי בטכניון, תחת חסותו של המקצוע "מידע גרפי הנדסי", שהחליף את עיצוב גרפי או גרפיקה הנדסית. הסרגלים נשארו במקומם, אל דאגה, אבל את השרטוט הידני שינו במעט.

תוכנות מידול מידע בנין (Building Information Modeling) הן החלופה הנוכחית לתוכנות המידע הגרפי הדו מימדי, כלומר אוטוקאד. למרות שאוטוקאד היא תוכנה נפלאה שנמצאת בשימוש רב בשוק, היא מספקת מידע ויזואלי בלבד, כלומר בעבור אוטוקאד לקו ששמו "קיר" יש משמעות של קו עם שם.

בסופו של עניין, אוטוקאד בעצם המירה את דף השרטוט בצג המחשב ואת העפרונות והסרגלים בעכבר. רוויט, וכמותה כמה תוכנות למידול מידע, שינתה את הקונספט הבסיסי בנושא הזה, ולכן אסביר מעט על ניסיוני עם התוכנה.

אתחיל ואומר שרוויט היא תוכנת בת של חברת אוטודסק, המשווקת גם את אוטוקאד. לכן ישנה אפליקציה בתוכנות האוטוקאד החדישות יותר להעביר קבצים לרוויט והפוך.

לרוויט עצמה יש המון אפליקציות, את המסובכות שבהן לוקח זמן ללמוד, אבל בבסיסה היא פשוטה למדיי. רוויט מייצגת כל אלמנט במבנה כיחידה או כקבוצה, בהתאם לבקשת המשתמש, אך יודעת לזהות כל אלמנט עפ"י הפרמטרים שהוגדרו לו. קיר, לצורך העניין, הוא קיר לכל דבר. על שכבותיו השונות המורכבות מחומרים שונים ועל גובהו חוזקו ונפחו. רוויט יודעת לתת לנו את נפח הבטון באלמנט מסוים שמורכב מכמה חומרים שונים, כמו תקרת שכבות עם חול וריצופים שונים, ויודעת לומר לנו אם אלמנטים מסוימים מותקנים נכון או לא. אם, לצורך העניין, אני מרכיב קיר של 20 ס"מ וחלקו נמצא בתוך קיר שעוביו 30 ס"מ, רוויט תתריע לי שישנו אלמנט שנמצא לחלוטין בתוך אלמנט אחר ותדע להתעלם מהחפיפה. היא יודעת כמובן להוציא כתבי כמויות מבוססי חומרים או אלמנטים, כאשר לכל כתב כמויות ישנן אינספור אפשרויות לחלוקה לתתי-קבוצות.

נושא נוסף שרוויט נוגעת בו הוא האפשרות לבצע סופרפוזיציה של כמה תוכנות יחדיו. ישנן תוכנות של רוויט עבור ארכיטקטים, מהנדסי מבנים, מהנדסי חשמל ומהנדסי אינסטלציה ומערכות מורכבות. כאשר הקבצים נשמרים כקבצי רוויט, על אף התוכנות השונות, ניתן לחברם דיי בקלות לקובץ יחיד ולראות האם ישנם אי אילו התנגשויות. למשל קורה שעוברת בדרכו של צינור מיזוג אוויר, או צינור אינסטלציה שעובר דרך קיר לא נכון וכיו"ב.

 

כמובן שהאלמנט המרכזי של התוכנה הוא האפשרות למדל בתלת מימד. המבטים מחולקים לתוכניות עבודה, מבטי חזית ומבט תלת מיימדי, אותו ניתן לרנדר (RENDER) לתמונות מפורטות של המודל. כמה אפשרויות נחמדות מוסיפות אפשרות לסייר במבנה, או לצלם את חלקו הפנימי עם פרספקטיבה מסוימת. העבודה בתלת מימד יותר מאתגרת, ובודאי יותר קשה, אבל מעט תרגול מאפשר להגיע לרמות דיוק אופטימליות מהר מאוד. העבודה עם התלת מימד נותנת גם נופח נוסף לבניית התוכניות, דבר המאפשר מציאת טעויות נראו לעין בקלות.


אבל האלמנט שעבורו אני כ"כ משבח את התוכנה הזו הוא הפשטות שבה ניתן ליצור אלמנטים שונים בתוכנה. בתור סטודנט במקצוע, הפרויקט הגדול ביותר היה בית מגורים דו קומתי עם 3 חדרים וגרם מדרגות יחיד. המידול לקח לי בזמנו כמה ימים, אבל כעת לאחר השקעת זמן לא מרובה במיוחד אני מסוגל למדל מבנים מורכבים הרבה יותר בהרבה פחות זמן.

נכון לעכשיו רוויט ודומותיה אינן התוכנות השולטות בשוק, אך ניתן ואף רצוי להתקדם עם הזמן ולהביא את תכנון המבנים לדור הבא שלו. אני כבר עושה את זה, אני בטוח שגם אתם יכולים.

 

 
Grid
 
 
Column properties adjustment
 
 
 Layers in floor properties
 
 
Foundations and columns
 
 
Wall settings different layers
 
 
 Placing walls and glass walls
 
 
 Before rendering
 
 
After render
על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר