משרד הבריאות: זיהום האוויר מכריית פוספטים אינו מעבר למדדים המותרים בחוק

בדיון סוער שהתקיים אתמול (שלישי) בוועדת הפנים והגנת הסביבה התייצבו אלו מול אלו, המתנגדים והתומכים, בכריית הפוספטים בשדה בריר בדרום הארץ.

עוד בפתח הדיון התייחס פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור משרד הבריאות למסקנות דו"ח שכתב מומחה עולמי לנושא כריית פוספטים על בסיסו החליטה השרת גרמן שלא לתמוך בהמשך הכרייה במקום. על פי המחקר נמצא כי במידה ויוחלט לאשר את כריית הפוספטים, הדבר צפוי לעלות את מספר הנפטרים על כל 10,000 נפטרים ב 7 נוספים. יחד עם זאת, פרופ' גרטו ציין, כי תוספת זהום האוויר שתיגרם כתוצאה מכריית החומרים המסוכנים לא תהיה בניגוד למדדים המותרים על פי חוק אוויר נקי.

על מסקנות הדו"ח השיב ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) שטען כי "על בריאות הציבור לא ניתן להתפשר גם הדבר יגרום לפגיעה בפרנסת התושבים. עם כל הכבוד לכסף ולטייקונים, עם בריאות לא משחקים".

בניגוד לח"כ ליצמן בני ביטון, ראש עיריית דימונה טען כי "מדובר במקום תעסוקה עבור 9000 משפחות בנגב. יש לנו 15 אחוז אבטלה בעיר ואני נלחם על כל מקום עבודה. צריך לזכור שאנחנו בסך הכול מדברים על פיילוט ואם הוא יכשל אז נסגור את המחצבה. גם העדר מקומות עבודה יכולים לגרום לפגיעה באנשים" הוא הוסיף.
ואולם טלי פרוקוב, ראש עריית ערד טענה מנגד כי "לא ניתן בכלל לדבר על מספרי הרוגים ולהמשיך הלאה. הרבה מאוד אנשי קבע הצהירו שימנעו מלעבור דרומה אם יוחלט שהתיר את הפעילות במחצבה".

למתנגדים הצטרף גם ח"כ דב חנין (חד"ש) שאמר כי "מאחר ולא חסרים פוספטים בשוק העולמי, המאבק הוא למעשה לא במטרה להפיק עוד חומר שכלל לא זקוקים לו אלא רק כדי לעלות את מחיר המניה של המפעל. אסור לנו שעובדי המפעל יהיו פיון נוסף במשחק הזה. צריך לבדוק אם אין עוד חלופות כאלטרנטיבה".

יו"ר ועד עובדי רותם אמפרט משה חדד טען כי "אין שום חלופה לעבודה במחצבה, וגם אם יחידות צה"ל ירדו לנגב לא יפתחו חלופות בתחום התעסוקה. רק אחרי שיבצעו את הפיילוט ניתן יהיה להגיע למסקנות ברורה. כבר היום ישנם עובדים רבים שעובדים במחצבה במשך שנים ואף אחד לא מת מזה".

ח"כ ניצן הורביץ המתנגד גם הוא הוסיף כי "אין לנו משרד בריאות אחר כדי לקבל חוות דעת מקצועית בתחום הבריאות ולכן אם משרד הבריאות קבע שלא נכון להמשיך בפעילות הכרייה אז אני תומך בהחלטה זו".

שרת הבריאות גרמן (יש עתיד) סיכמה כי מאחר "שדו"ח המומחה העולמי לא יכול היה לשלול באופן חד משמעי את האפשרות שכרייה הפוספטים לא תעלה את מספרי מקרי המוות הרי שלא יכולתי להמליץ על אישור הכרייה".

יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב (הליכוד ביתנו) סיכמה את הדיון ואמרה כי "ברור שעם בריאות לא משחקים. יחד עם זאת צריך לזכור שגם מפעלים או רכבים על הכביש יוצרים זיהום אוויר. לכן השאלה היא האם הזיהום הוא מעבר למה שהחוק מתיר והתשובה לכך היא שלא. אני מבקשת לקבל ממשרד הכלכלה תשובה על מכלול ההיבטים הכלכליים במקרה של סגירת המפעל. בנוסף אני מבקשת לדעת האם יש אלטרנטיבה להעביר את הכרייה לשמורת הטבע. אני מעדיפה שלא לפגוע בבריאות האנשים מאשר שלא לפגוע בשמורת טבע".  

 

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר