רפא"ל העבירה נתונים לא-נכונים, המשרד להגנת הסביבה ורשות המים התרשלו - ומי התהום זוהמו

הועדה לביקורת המדינה, תדון השבוע (שלישי) בדו"ח ביקורת חריף על רפא"ל, המשרד להגנת הסביבה ורשות המים, עקב זיהום מי תהום וקרקע במפעלי רפא"ל במפרץ חיפה. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אומר לקראת הדיון, כי "מדובר בדו"ח חמור ביותר והרשויות כשלו בשליחותן לשמור על בריאות הציבור. התעשיות הביטחוניות הם מרכיב חשוב וחיוני בעוצמתה של המדינה – אך בריאות הציבור ועתיד המים חיוניים לא-פחות".

דו"ח המבקר מתייחס ל"מכון דוד", מרכז פעילותה של רפא"ל בין קריית-מוצקין לבין עכו בהיקף של כ-6,850 דונם. המבקר מציין כי בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת הפיקה מקורות מקידוחים להפקת מי תהום שבשטח המכון כ-1.6 מיליון מטר מעוקב מים בשנה. לאחר מכן ירדה הכמות בהדרגה. בראשית שנות ה-90 סגרה מקורות את הקידוחים. לדברי מקורות, עקב הימצאות זיהומים במי התהום ונוכח היעדר גישה לקידוחים, ולדברי רפאל, עקב המלחת המים ואי-יכולת להפעיל את הקידוחים שהושבתו. לפי התייחסות רפאל מאוגוסט 2013 יש לה "תרומה חלקית בלבד" להימצאותם של זיהומים במי התהום. לפי "מקורות", עקב הזיהומים אובד למשק המים פוטנציאל לניצול של עד כ-2.8 מיליון מטר מעוקב מים לשנה.

המבקר מדגיש כי סקר השפכים, אשר הגישה רפאל למשרד הבריאות ביוני 2005, לא כלל את פעילות סילוק השפכים הכוללים חומרי נפץ, ובכך מסרה רפאל למשרד הבריאות נתונים לא-מלאים על סילוק השפכים במכון דוד ואף דיווחה דיווח לא-נכון, כיוון שכתבה בסקר השפכים, כי כל השפכים של המכון מתנקזים למתקן טיהור השפכים. המבקר מוסיף כי המשרד להגנת הסביבה ורשות המים כשלו, כל אחד בתחום אחריותו, במשך שנים רבות, באיתור ובטיפול בזיהומי הקרקע והמים במכון דוד, בין היתר, בכך שלא אכפו על רפאל לערוך סקר היסטורי. בדצמבר 2008, כשבע שנים לאחר שהמשרד להגנת הסביבה החל לפקח על רפאל, הוא פנה אליה ודרש ממנה לבצע סקר כזה, וכי הדרישה תיכלל בתנאי רישיון העסק ב"תקופה הקרובה". אך רק בספטמבר 2010 עיגן המשרד להגנת הסביבה את דרישתו בהיתר רעלים , ובספטמבר 2011 עיגנה יחידת הרישוי דרישה כזו בתנאי רישיון העסק. רשות המים, מצידה, לא דרשה מרפאל לערוך סקר היסטורי עד ליולי 2010.

מבקר המדינה מציין כי ממצאי הסקר ההיסטורי שהכינה רפאל מעידים, בין היתר, על פוטנציאל לזיהומים מסוגים שונים בקרקע במכון דוד ובמי תהום. לדבריו, במשך שנים רבות, עד לשלהי שנת 2010, זיהמה רפאל את מי התהום בכך שהחדירה מי שפכים מזוהמים בחומר-נפץ לקרקע, כעולה גם ממסמכיה, בניגוד לחוק המים, וזאת בלי שביקשה - וממילא לא קיבלה - רישיון להחדרת מים ממנהל רשות המים.

המבקר מסכם כי "מכלול הזיהומים שנמצאו והפוטנציאליים, שכמויותיהם והיקפם טרם נחקרו, עלול לפגוע בסביבה ובמקורות מים טבעיים הנמצאים במחסור".

הישיבה בנושא תתקיים ביום שלישי, כ"ז באייר (27.5) בשעה 11 בבוקר, וישתתפו בה נציגי מבקר המדינה, רפאל, משרדי הגנת הסביבה, הבריאות והפנים, רשות המים, מקורות ועוד.

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר