תוצאות בדיקת זיהום האוויר של ארגון הבריאות העולמי

בימים האחרונים הופץ דוח של ארגון הבריאות העולמי על רמות זיהום האוויר החלקיקי במקומות רבים ברחבי העולם. מיד לאחר מכן נכתבו כתבות רבות שסיקרו את הדוח ולאחר מכן כתבות נוספות שסיקרו את התגובות הנזעמות של הציבור. על פי הממוצע שנעשה על ידי גורמים שונים הגיעו לכך שישראל ממוקמת במקום ה-12 הגרוע מבחינת זיהום אוויר (המקום הראשון הוא המזוהם ביותר). אמנם מצבנו אכן לא מזהיר אבל אף אחד לא התייחס למספר דברים חשובים:

ראשית, הדגימות המדווחות נלקחו ממקומות מסויימים בארץ ובעולם ולא מהווים מדגם מייצג של ארץ כזו או אחרת אלא לכל היותר אזור מסויים. יש ארצות עם עשרות רבות של מדידות ויש ארצות עם מדידות בודדות. הייצוג בכל מדינה איננו אחיד ולא מהווה בהכרח "ממוצע" של זיהום במדינה. בנוסף, חלק מהערים המזוהמות ביותר בעולם כלל לא נמצאות בדוח בגלל היעדר מדידות במקום.

שנית, הגורמים המודדים הם עצמאיים ולא בהכרח מדוייקים מספיק. בכל מקום השיטות יכולות להיות שונות וניתוח התוצאות גם כן יכול להיות על בסיס שונה ולכן ההשוואה ללא בדיקה מעמיקה של הדברים איננה בהכרח נכונה. ארגון הבריאות העולמי נחשב מהימן אך את הנתונים הוא לא אסף בעצמו. ארגון הבריאות העולמי קיבל את הנתונים של מדינת ישראל מהמשרד להגנת הסביבה ובמקומות אחרים קיבל מידע מחוקרים עצמאיים או ארגונים ממשלתיים, כל אחד עם אינטרסים משלו.

לבסוף, אולי הדבר המשמעותי ביותר בהנחה שהתוצאות שהתקבלו אכן גבוהות, זיהום האוויר החלקיקי בארצנו מורכב מגורמים שונים ומגוונים שעל חלק נכבד מהם אין לנו כלל שליטה:הממוצע השנתי הגבוה מקורו, בין היתר, בסופות אבק ספורות אך משמעותיות (המשפיעות באופן משמעותי על הממוצע השנתי) מצפון אפריקה וחצי האי הערבי. בארץ יש רמות רקע גבוהות מאוד שאף עוברות בחלק מהמקרים את תקנות ארגון הבריאות העולמי. רמות הרקע הן בייחוד חלקיקים המוסעים ממזרח אירופה (סולפטים וניטרטים). היתר הן בחלקן פליטות מקומיות ובחלקן ייצור של חלקיקים (שניוניים) עקב ריאקציות באטמוספירה. צריך לזכור שיש הרבה קרינת שמש ולכן יש ייצור ערפיח עירוני (smog) באופן יחסית מוגבר. מבין התורמים לפליטות - שריפת דלקים (תעשייה ותחבורה) הרחפה של חלקיקים (נסיעה בכבישים לא סלולים), עיבודי קרקע (חקלאות), שריפות (יער, פסולת, לג בעומר, וכו'). יש גם תרומות טבעיות נוספות - רסס מלח (מישור החוף). כמובן שמלבד זיהום האוויר החלקיקי קיימות עוד צורות זיהום שלא נלקחו בחשבון בדוח.

הדברים הם לא שחור ולבן ויש צורך להבין את משמעות התוצאות. בכל אופן לא משנה אם מקור החלקיקים הוא מזיהום של אזרחי ישראל או ממקור חיצוני, זה עדיין משפיע בצורה משמעותית על בריאותינו.

מי שמעוניין יכול להיכנס ללינק המצורף שבו יש את הדוח המקורי של ארגון הבריאות העולמי. אם רוצים להמשיך ולחקור מצורף גם קישור לקבצי נתונים ולקבצי אקסל שמרכזים את כל התוצאות שנכנסו לדוח.

קישור 1 קישור 2

 

  • המאמר נכתב על ידי עוז קירה ממרכז TCEEH - המרכז למצויינות בחשיפה סביבתית ובריאות בטכניון.
על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר