שמשון הראל: "מחירי הדירות בשנה הקרובה יעלו בכ- 5%-7%"

שמשון הראל: "מחירי הדירות בשנה הקרובה יעלו בכ- 5%-7%".

ארנון פרידמן: "נראה בלימה נוספת בהתחלות בניה, שתורגש ברבעון הרביעי של השנה".

 

שמשון הראל , בעלים משותף ומנכ"ל חברת אמריקה ישראל להשקעות: "חוק מע"מ 0% אמור היה להטיב עם כ- 10,000 רוכשי דירות בשנה, שזה כחמישית מכלל רוכשי הדירות החדשות, שזה כעשירית מכלל רוכשי הדירות בישראל, כולל דירות יד שניה. כך שרוב הרוכשים ממילא לא היו זוכים לעדנה ממנו".

"ההמתנה לחוק יצרה ביקושים כבושים בכמויות גדולות מאוד שיתפרצו עכשיו לשוק שמלאי הדירות הבלתי מכורות בו הוא נמוך יחסית. למרות הפרסומים האחרונים של הלמ"ס, מספר התחלות הבניה נמצא בירידה, והדבר יגרום בטווח המיידי לעליית מחירים וגם ייקר את עלויות הבניה כי היזמים ירצו עכשיו לבנות יותר וחברות הבניה יעלו את המחירים. כמובן שהשפעה נוספת היא ההשפעה השלילית על מדד מחירי הדיור . אני מניח שבמהלך השנה הקרובה, מחירי הדירות עלולים לעלות בכ- 5%-7% , זאת לעומת הקביעה של הממשלה שהמחירים ירדו", אומר הראל.

"לחוק מע"מ 0% יש חוק תאום שהוא חוק מחיר מטרה כי ההסכמה של השרים (לפיד ואריאל) לחוק, הותנתה בכך ששניהם יצאו ביחד. ולכן עולה השאלה המידית- מה יקרה למחיר המטרה?", אומר הראל.

ארנון פרידמן,  מנכ"ל חברת אשדר מקבוצת אשטרום: "בניגוד לחדרים במלון או מושבים במטוס, הקפאת רכישת דירות אינה יוצרת נזק של איבוד הכנסה, שלא ניתן לתיקון. בענף הדיור, לא מדובר על זנק שהוא בלתי הפיך, כי זה לא שהמלאי נעלם.

הפגיעה העיקרית מהפרסומים של הממשלה לגבי התכניות להפחתה מידית של עלות רכישת דירות באה לידי ביטוי בירידה במכירות ברבעון השני ובתחילת הרבעון השלישי של השנה. התגובה של היזמים והקבלנים הייתה צמצום יציאה לשיווק של בניינים חדשים ושל התחלות בניה, מה שכמובן "תרם" לצמצום מלאי הדירות במדינה. יחד עם זאת, למלאי הקיים שלנו לא נגרם נזק. חל עיכוב של כמה חודשים אבל מיד לאחר סיום מבצע צוק איתן הציבור חזר לקנות דירות, כאשר חלק לא מבוטל איבד אמון בממשלה ובתכניותיה להוזלת מחירי הדירות ו"ירד מהגדר"".

פרידמן מוסיף כי "הלמ"ס פרסמה בתחילת השבוע כי היתה עליה בהתחלות הבניה ברבעון השלישי של 2014, לעומת הרבעון השני, אולם לא פורסם איזה חלק מהתחלות הבניה היה של היזמים והקבלנים ואיזה חלק היה של "בנה ביתך", קבוצות רכישה ועמותות. מאחר והיזמים והקבלנים יוצאים לרוב לשיווק עוד לפני קבלת היתרי בניה, נוצר עיכוב בין עצירת המכירות לבית התחלות הבניה, לכן אני צופה שנראה צמצום של התחלות בניה, של יזמים וקבלנים, ברבעון הרביעי של השנה".

"אני מניח שיהיו חלקים ממבקשי הדירות שיחליטו לחכות לממשלה הבאה בתקווה לכך שהממשלה הבאה תוציא לפועל תוכניות להוזלת הדירות , ומאידך שיהיו רבים שיחליטו לא להמתין עוד מחשש שהמחירים ימשיכו לעלות", אומר פרידמן.

"בשלוש - ארבע השנים האחרונות, מחירי הדירות עולים בהתמדה. בטווח הקצר, עבור היזמים גדלה הרווחיות, אולם בטווח הארוך- עליית המחירים פוגעת גם בנו. עליית מחירי הדירות מייקרת את מחירי הקרקעות ויזמים המבקשים לחדש את המלאי רוכשים קרקע במחיר גבוה יותר, המהווה אחוז גבוה יותר ממחיר הדירה. ככל והקרקע מהווה אחוז גבוה יותר ממחיר הדירה גדל הסיכון היזמי ברכישתה. ירידה בקצב המכירות והתמשכות הפרויקט מייקרת בשיעור ניכר את עלויות המימון, על אחת כמה וכמה כשמדובר ביזמים קטנים. האפשרות של יזמים לבצע מספר פרויקטים במקביל קטנה כי ההון שלהם מוגבל. היזמים מעדיפים סביב עסקית של התייצבות במחירי הדירות וירידה הדרגתית במחירים, שתוביל ירידה הדרגתית גם במחירי הקרקעות", מסכם פרידמן.

על המחבר
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר