פרויקט מגורים מתגלגל: Continuous Flight Auger (חלק 3)

קידוח בשיטת ה C.F.A - Continuous Flight Auger  

סרטון

סרטון

הקדמה
חניון המגדל מורכב מ 4 מפלסים ובהם 104 מקומות חנייה המיועדות לשרת את הדיירים.
בכדי להתחיל בעבודות החפירה של המבנה התחתון (חניון) יש לבצע קיר דיפון - אשר ישמש כקיר החיצוני וכסמך להשענה של 4 תקרות החניון.

דו"ח הקרקע מלמד כי מקידוחי נסיון שבוצעו במגרש (עד לעומק של 40 [מ"א]) לא התגלו מי תהום עד לעומק 22 [מ"א] וחתך הקרקע בחתך זה הינו חול\חול כורכרי לסירוגין ובצפיפויות שונות. בנוסף, מצויין כי בחלקו העליון של המגרש מפוזרים חלקי הריסות מבניינים קודמים שנהרסו טרם קבלת ההיתר, שלא פונו או הועברו לאתר פסולת מאושר (ראה

מאמר בנושא "מיחזור פסולת בניין").

הבעיה העיקריות הצפוייה והמוכרת בקידוח בקרקע חולית \ כורכרית נובעת מכוחות קוהזיה חלשים (כוחות בין גרגירי החול) הגורמים להתמוטטות דפנות הקדח (התמוטטויות בשעת הקידוח, או במהלך היציקה) ובכך לא מאפשרים רציפות ביציקת הכלונסאות.

קידוח בקרקע חולית, מתאפשר בשתי שיטות עיקריות : ביסוס במכונת קידוח ושימוש בתמיסת בנטונייט לייצוב דפנות הקדח (מאמר מורחב בנושא יעלה בקרוב לפורטל CivilEng) או קידוח במכונת C.F.A "ספירלה" (מאמר מורחב בנושא יעלה בקרוב לפורטל CivilEng).

שיקולים בבחירת שיטת הביסוס
בחירת שיטת הביסוס נשענה על שלוש סיבות עיקריות :
1. סוג הקרקע ומכאן אילוצי ושיקולי הביצוע.
2. איכות וקצב עבודות הקידוח - העבודה בשלב זה נעשית ב"טור" ולכן נמצאת על הנתיב הקריטי של פעילויות הפרוייקט - כל עיכוב במשך הקידוח, יגרור מיידית לדחייה בתחילת פעילויות הבאות (קורות קשר לכלונסאות, חפירה, עוגנים וכו`...).
3. תקציב שהוגדר והוקצה למבנה התחתון.

שלבי העבודה
1. עבודות דיפון (ליצירת קירות חיצוניים לחניון).
2. חפירה לגובה שורת עוגנים ראשונה.
3. ביצוע עוגנים.
4. חפירה ועוגנים (חזרה על סעיפים 2+3, 3 פעמים נוספות) עד להגעת לתחתית חפירה (ראה חתך "רצפה מונחת").

עבודות הקידוח ייעשו על ידי קבלן משנה המתמחה בעבודות ביסוס, קידוח ועוגני קרקע.

חתך טיפוסי לקיר הדיפון, עוגנים, קיר הציפוי, רצפה מונחת ותקרות החניון


פרטים לקיר דיפון
קיר הדיפון עשוי מכלונסאות בקוטר 60 [ס"מ] ובמרווחים של 10 [ס"מ] בינייהם.
סה"כ כלונסאות לדיפון - 256 [י"ח].
אורך קידוח ממוצע - 19 [מ"א].
מעל קיר הדיפון תבנה קורת קשר היקפית במידות 40/60 [ס"מ].

 

תוואי קיר הדיפון
דיפון מסביב לחניון (תת קרקעי) מסומן בקו אדום

 


הדיפון ייעשה ב 5 חזיתות המגדל כשלוש מהן צמודות לבניינים שכנים ושתיים לכוון הכבישים הסמוכים.
הבעיה המרכזית בסמיכות הדיפון למבנים הקיימים, נובעת מהעובדה הפשוטה כי הבניינים נבנו לפני למעלה מ 40 שנה והמידע אודות יציבותם לא ברור. מהטעם הנ"ל, הוסג (הוזז) קיר הדיפון הצפוני ב 80 [ס"מ] לתוך מגרש וזאת על מנת שלא לסכן את המבנה הנושק לקיר החניון העתידי.

מאמר מורחב ומקצועי בנושא ביסוס ודיפון בשיטת ה C.F.A יעלה בימים הקרובים.

 

על קצה המזלג - קידוח כלונסאות בשיטת ה C.F.A

קידוח במכונת C.F.A מאפשר קידוח רציף ואנכי וזאת מבלי צורך לשלוף את המקדח, עד לסיום היציקה.
עובדה זו, מנטרלת את סכנה ההתמוטטות הצפוייה בקידוח שאינו מתבצע במכונת C.F.A (התמוטטות בשל נוכחות מי תהום או בשל כוחות קוהזיה חלשים בין חלקיקי הקרקע).

שלבי הקידוח במכונת Continuous Flight Auger

1. סימון תוואי הקידוחים
חשיבות עליונה יש לתת לסימונם המדוייק של הקידוחים, שכן הם יקבעו את מיקומו של הקיר החיצוני של החניון, וכל שינוי גיאומיטרי שיתגלה - ישפיע ישירות על גודל החניות בחניון. מתווה הכלונסאות יקבע על ידי מודד מוסמך מטעם הקבלן שילווה ויכיר את הפרוייקט כולו. לעיתים יבקש המזמין לבצע ביקורת על סימון זה, באמצעות מודד חיצוני שיזמין על חשבונו.

בשלב זה, נבקש מהמודד לתת לנו נקודות קיצוניות (פינות) של המתווה (מומלץ ביותר לקבל ממנו נקודות נוספות, מהן נעביר את ציר הכלונסאות המיועד, לדוגמא - סימון כל כלונס חמישי). את מיקומם של הכלונסאות נוכל לסמן בעצמנו, באופן ידני.

הסימון יציין את מיקומם של מרכזי הכלונסאות וסימון "אבטחה" למקרה שנרצה לשחזר נקודות שכוסו, או ש"נעלמו" במהלך הביצוע.

 

טיפ - אין לבצע קידוח של כלונסאות צמודים (ראה מפרט יועץ הקרקע). יש לקדוח ב"דילוגים" של 4 - 5 כלונסאות (במהלך יום העבודה של מכונת הקידוח) וזאת על מנת לאפשר לבטון להספיק להתקשר ולהגיע לחוזק מינימאלי, לפני שנחל בביצוע הקידוח הבא.
כלומר - אם היום קדחנו את הקידוחים שמספרם 1+5+10+15, מחר נבצע את הקידוחים שמספרם 2+6+11+16, מחרתיים את הקידוחים שמספרם 3+7+12+17 וכן הלאה ...
טיפ - מומלץ לבצע מדידת As Made ("תוכנית עדות") לחזית הפנימית של הכלונסאות (לאחר שנקדחו) וזאת על מנת לקבל מידע מוקדם אודות סטיות הצפויות בקיר החניון.



 
2. מיקום מכונת הקידוח
טיפ - לפני תחילת הקידוח, יש לוודא כי ציר הקידוח נשמר, במידה ויש לסטות מהציר מסיבה מסויימת (פגיעה בכלונס צמוד, תשתית שהתגלתה וכו`...) אין לבצע את הקידוח בצידו הפנימי של התוואי - אלא רק מחוצה לו. הסיבה נובעת מהעובדה כי קידוח פנימי יקטין את שטח החניון ויצריך שינוי גיאומטרי של מיקום החניות (לא כדאי להסתבך עם מתכנן התנועה...). בנוסף, בשעה שנרצה להתקין עוגנים, לא נוכל להרכיב את קורות הפלדה (ראה פרוייקט מתגלגל מספר 5) בשל "גיבנת" שנוצרה בשל כלונס שסטה מצירו.
טיפ - יש לשמור על אנכיות הקידוח ולהקפיד עליו לאורך כל העבודה, סטייה זעומה של ס"מ בודדים בפני הקרקע יכולה להתרחב לסטייה של כמה עשרות ס"מ בתחתית החפירה.
 

מעניין ? כנסו לכל הפרקים של מיזם פרויקט מתגלגל

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות
2 תגובות
התמונה של אנונימי
מוצרי
תודה
התמונה של אנונימי
חגי
מרתק ומלמד מאוד. תודה
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר